Norwegian Kompensation

Få kompensation, når dit fly er forsinket eller aflyst

Når flyet er aflyst eller forsinket, hvad enten det er på grund af dårligt vejr, lufthavnsstrejke eller på grund af noget som flyselskabet selv kan være skyld i, er det ofte både irriterende, frustrerende og upraktisk. Dog findes der forskellige regler indenfor området i forbindelse med at btrmodtage kompensation eller erstatning for det forsinkede eller aflyste fly. Dog er du kun berettiget hertil, såfremt forsinkelsen eller aflysningen skyldes noget, som flyselskabet selv har kontrol over. Hvis forsinkelsen derimod skyldes dårligt vejr, lufthavnsstrejke, terror, sabotage, naturkatastrofer eller andet i den dur – og altså er noget som flyselskabet ikke selv kan gøre for – er du ikke berettiget til at modtage kompensation eller erstatning i forbindelse med flyforsinkelsen eller flyaflysningen. Du kan læse mere via Norwegian fly forsinket kompensation her.

Hvornår betegnes et fly som forsinket?

Dit fly kan defineres som forsinket, hvis det er mindst to timer forsinket ved afgang, eller hvis det er maks. tre timer forsinket ved ankomst. Hvis flyet er mere end tre timer forsinket ved ankomsten, vil det blive defineret som en aflysning.

Hvad har jeg krav på, hvis mit fly er forsinket?

Ved en længere flyforsinkelse kan du have krav på:

  • Kompensation.
  • Gratis forplejning og måltider.
  • Hotelophold.
  • Gratis transport mellem lufthavnen og hotellet.
  • To gratis telefonopkald, samt mulighed for at sende e-mail.
Det er vigtigt at du altid møder op i lufthavnen inden den planlagte afgang – også selvom du har fået information om, at dit fly er forsinket eller aflyst. Det er afgørende for din kompensation, at du er til stede i lufthavnen og står klar til at blive ombooket til et andet fly. Hvis du rejser med Norwegian, kan du downloade deres app, og få opdateringer om flyforsinkelsen – men selvom du ved besked om forsinkelsen, er det vigtigt at du både ankommer til lufthavnen samt checker ind til tiden og i overensstemmelse med dit oprindelige afgangstidspunkt. Dog medmindre du, af flyselskabet, får besked på andet. Nogle gange kan forsinkelsen blive kortere end ellers forventet, og i det tilfælde er det super ærgerligt, hvis du ikke når dit fly.

Hvilke muligheder har jeg for ændring eller refusion?

Du har to muligheder for ændring eller refusion, hvis du ikke ønsker at rejse med dit forsinkede fly i dag: •
  • Gratis ændring, når flyet er forsinket med to timer eller mere
  • Refundering, når flyet er forsinket med fem timer eller mere.

Ønsker du at få ændret eller refunderet din ubrugte flybillet, kan du anmode om refundering eller sende dit erstatningskrav via flyselskabets hjemmeside. Hvis du, ved en flyforsinkelse, har ret til gratis mad og drikke, får man nogle gange udleveret vouchers hos flyselskabet, som man kan bruge til at købe dette. Alternativt skal man selv betale for dette, og derefter søge om refusion af beløbet. Husk blot at gemme kvitteringerne, sådan at du kan vise dem til flyselskabet som bevis på betalingen, og sådan at du kan få selve beløbet refunderet.