Dine rettigheder

Dine rettigheder som flypassager

Som flypassager er man sjældent klar over hvilke rettigheder man har, og lovgivningen på området kan være svær at forstå. Dette bekræftes også af lovteksten i EU-forordningen 261/2004, hvor domstolenes praksis ofte kan virke inkonsekvente. Hos Skyhelp.dk har vi specialiseret os i kompensationsret og indenfor EU-forordningen, så du ikke selv skal tage kampen op mod flyselskaberne. Vi vil på denne side kort gennemgå dine rettigheder.

Hvis dit fly er aflyst, overbooket eller forsinket i mere end 3 timer, har du krav på kompensation. Vi ser ofte, at flyselskaberne undlader at informere passagererne om deres rettigheder på trods af, at de har pligt til at informere om disse.

Lad vores team af specialister håndtere din sag, og undgå en lang og tidskrævende dialog med flyselskabet, som ofte blot vil afvise din sag med årsager som “usædvanlige forhold” og “vejrforhold”. Vi sikrer at du får den kompensation som du har krav på! Hvis dit fly er aflyst, overbooket eller forsinket i mere end 3 timer, har du krav på kompensation.

Vi ser ofte, at flyselskaberne undlader at informere passagererne om deres rettigheder på trods af, at de har pligt til at informere om disse. Lad vores team af specialister håndtere din sag, og undgå en lang og tidskrævende dialog med flyselskabet, som ofte blot vil afvise din sag med årsager som “usædvanlige forhold” og “vejrforhold”. Vi sikrer at du får den kompensation som du har krav på!

Hvor stor kompensation kan jeg få?

Har du ligesom mange andre oplevet en flyforsinkelse, aflysning eller overbookning inden for de sidste 3 år, så kan du have krav på en økonomisk kompensation fra flyselskabet. Størrelsen på kompensationen afhænger af flyvedistancen mellem afgangslufthavnen og ankomstlufthavnen. Der kan dog i nogle tilfælde være omstændigheder i sagen som gør, at kravet bortfalder eller at kompensationen mindskes. Beregn din kompensation nu i vores beregner ”Få kompensation”.

Overbooking og aflysning

Hvis du har været ude for en aflysning eller overbooking, og flyselskabet tilbyder dig at rejse med et alternativt fly til destinationen, skal du være opmærksom på, at kompensationen halveres hvis flyet ankommer:

  • inden to timer til ankomstlufthavnen på rejser under 1.500km
  • inden tre timer på rejser mellem 1.500km og 3.500km, samt alle rejser på over 1.500km indenfor EU
  • inden fire timer for rejser på over 3.500km uden for EU

Hvornår gælder loven?

Her kan du se hvornår du kan være berettiget til kompensation. EU-forordningen anvendes hvis du flyver fra et ikke EU land til et EU land, hvis selskabet er fra EU. Derudover kan du være berettiget hvis du flyver fra en EU lufthavn uanset om selskabet er registreret i EU eller ej.

Afgangslufthavn Europæisk flyselskab Ikke europæisk flyselskab
Placeret i EU Ja Ja
Placeret uden for EU til EU Ja Nej

Størrelsen på din kompensation

Årsag Op til 1.500 km Mellem 1.500 og 3.500 km. Over 3.500 km - til/fra EU
Forsinkelse over 3 timer, aflysning og overbooking 250 € 400 € 600 €
Andre fly 0 € 0 € 0 €

Overbooking og nægtet boarding  

Såfremt flyselskabet har overbooket flyet og du derfor ikke kom med eller du på anden vis er blevet nægtet boarding, så er du ofte berettiget til kompensation på op til 4.500 kr. pr. passager - afhængig af flyrejsedistancen og den samlede forsinkelse. Der gælder en forældelsesfrist på 3 år, hvilket betyder at sager helt tilbage til 3 år gamle er berettiget til kompensation.

Såfremt flyselskabet har nægtet dig boarding på bagrrund af nedenstående, kan det dog være at du ikke er berettiget til kompensation:

  • At du ikke rettidigt har lavet check-in;
  • At du ikke har overholdt flyselskabets betingelser;
  • At du ikke har de nødvendige dokumenter, herunder f.eks.. indrejsetilladelse, visum, pas;
  • Sikkerheds- eller helbredsmæssige forhold.


Kompensation ved flyforsinkelse

Som passager kan man være berettiget til kompensation ved forsinket ankomst på slutdestinationen på op til 4.500 kr. og derudover også til udgifter som du har haft til mad og forfriskninger (og hotel hvis nødvendigt).

Hvad og hvor meget du er berettiget til afhænger af flyrejsedistancen og såfremt forsinkelsen ikke skyldtes ”usædvanlige omstændigheder”. Sager helt tilbage til 3 år gamle er berettiget til kompensation.

Det er ikke altid flyselskaberne gør dig opmærksom på, at du også har krav på mad og forfriskninger i ventetiden. Sørg derfor for at gemme kvitteringer på de ekstraomkostninger, du har i din ventetid. SkyHelp hjælper dig med at få det refunderet efterfølgende.



Aflysning af flyafgang og omdirigeringer

Bliver dit fly aflyst eller omdirigeret, kan du som passager være berettiget til kompensation. Det afhænger dog af, hvad årsagen til aflysningen er, og hvornår flyselskabet annoncerer aflysningen.

Du kan have ret til kompensation såfremt:

Flyselskabet aflyser flyafgangen under 7 dage før afrejse, og du ankommer til slutdestinationen senere end 2 timer efter først planlagte ankomsttidspunkt.

Eller flyselskabet aflyser under 14 dage før afrejse og ankomst til slutdestinationen er mere end 4 timer efter det planlagte ankomsttidspunkt.

 Ud over kompensationen som anført ovenfor, kan du også have ret til yderligere måltider og forfriskninger, telefonopkald eller e-mail, og hotel samt transport til hotel, hvis overnatning bliver nødvendig.